Som chef er det dit ansvar at sørge for, at dit team leverer optimalt. Det drejer sig ikke blot om rent faglig, teknisk og professionel effektivitet, men også om at sørge for et godt og sundt miljø på kontoret. Det handler om glade medarbejdere, og om medarbejdere, der kan lide hinanden. For alle undersøgelser tyder på, at medarbejdere, der nyder at tage på arbejde, er mere effektive.

kontorarbejde

Vis, at du værdsætter den enkelte person

En vigtig måde at sørge for, at arbejderne har det godt på arbejdspladsen er, at sørge for, at de føler sig værdsat. Som chef siger du ofte til dine medarbejdere, at de gør et godt arbejde. Men ofte kommer man til at sige den slags i plenum. Og når du taler til alle, føles det ikke nødvendigvis som om, at du virkelig ser den enkelte medarbejder. Derfor er det vigtigt, at du også tager tid til at tale med den enkelte medarbejder og virkelig vise, at du interesserer dig for trivslen af den enkelte person.

Værdsættelsen kan naturligvis også komme til udtryk gennem gestusser som for eksempel gaver og arrangementer. Sørg for til højtider at sørge for gavekurve, og at arrangere julefrokoster, firmafester, udflugter og alt muligt andet. 

Gavekurv

Tag folks idéer alvorligt

En af de bedste måder at vise folk, at man værdsætter dem, er at lytte til, hvad de siger. Det vil sige, at mange ledere er rigtigt gode til at snakke og til at fortælle folk, hvad de skal gøre. Det er dog vigtigt at huske på, at hver enkelt ansat har en unik baggrund, og det er en ressource, som det faktisk kan være utroligt givende at trække på.

Sørg derfor for, at du engagerer de ansatte i idéprocessen. Lav fælles brainstorms, stil opgaver og spørgsmål og se, om der er nogen inputs til, hvordan man kan effektivisere arbejdsprocessen eller måske endda finde en helt ny måde at gøre tingene på.

En af de mest sikre måder at få folk til at føle sig værdsatte på er som sagt, hvis de føler sig set og hørt. Og der er ikke nogen bedre måde at blive set og hørt på, end ved at ens idéer bliver hørt og taget alvorlige. Derudover er det naturligvis blot en ekstra bonus, at disse idéer sagtens kan gå hen og vise sig at være geniale eller blot små forbedringer.

Alt i alt gælder det at være en god leder om at være en opmærksom leder. Og det handler om også at gøre sig umage, selv når der ikke på overfladen er noget på spil. Et lille smil, et skulderklap, en personlig samtale eller en åben dør kan gøre utroligt meget i det lange løb. Det handler om attituder.